Hoppa till huvudinnehållet
Artiklar

Lägre bygglovsavgifter vid långsam handläggning av byggnadsnämnden

09 maj 2018

Carolina Gustavsson och Vanja Hermansson skriver i Fastighetsjuridik om lägre bygglovsavgifter vid långsam handläggning av byggnadsnämnden.


Nuvarande lagstiftning

I plan- och bygglagen (2010:900), nedan PBL, och i plan- och byggförordningen (2011:338), nedan PBF, finns nuvarande lagstiftning angående handläggningen av ärenden om lov, förhandsbesked och anmälan.

Enligt PBL ska byggnadsnämnden pröva ansökningar angående bygglov, rivningslov, marklov och förhandsbesked. En ansökan ska vara skriftlig och innehålla ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen. Är en ansökan ofullständig får byggnadsnämnden förelägga sökanden att komplettera ansökan. Om komplettering inte inkommer, inom angiven tid, kan byggnadsnämnden avvisa ansökan eller avgöra ärendet i befintligt skick.

Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt. Nämnden ska meddela sitt beslut inom tio veckor från att den fullständiga ansökningen kommit in till nämnden. Tiden kan förlängas om det är nödvändigt på grund av utredningen i ärendet. Tiden får då förlängas en gång med högst tio veckor utöver de ursprungliga tio veckorna. Nämnden ska skicka ut ett mottagningsbevis till sökanden när en fullständig ansökan har kommit in.

Byggnadsnämnden får ta ut avgifter bland annat för beslut om förhandsbesked, startbesked, slutbesked, beslut om lov och arbetsplatsbesök. Det är den som ansöker om till exempel bygglov som ska betala avgiften. Kommunerna bestämmer hur stor andel av kostnaden för besked, beslut och handläggning som ska finansieras med avgifter. Kommunerna har olika upplägg och avgifterna för besked, lov och handläggning skiljer sig åt kommunerna emellan.

PBF reglerar byggnadsnämndens handläggning av åtgärder som inte kräver bygglov, rivningslov eller marklov. Handläggningen av anmälan ska även i dessa ärenden göras skyndsamt. Beslut om startbesked ska som huvudregel meddelas inom fyra veckor från den tidpunkt då samtliga uppgifter som byggnadsnämnden behöver kommit in. Anmälningar ska vara skriftliga och bland annat innehålla ritningar, beskrivningar med mera som behövs för att byggnadsnämnden ska kunna fatta beslut i frågan. Om anmälan inte är komplett kan byggnadsnämnden förelägga sökanden att komplettera med de uppgifter som saknas. Kompletteras inte anmälan kan nämnden avvisa anmälan eller avgöra ärendet i befintligt skick.

Utvärdering av tidsfrister

Boverket har på uppdrag av Regeringen utvärderat byggnadsnämndernas tillämpning av bestämmelserna om tidsfrister för förhandsbesked och lov enligt PBL samt anmälningsärenden enligt PBF. Av utredning, Rapport 2017:4, har bland annat konstaterats att majoriteten av landets byggnadsnämnder handlägger större delen av ärendena inom de angivna tidsfrister som finns. När beslut inte fattas inom handläggningstiderna uppges de vanligaste orsakerna vara hög arbetsbelastning och på grund av ärendenas komplexitet. Justitieombudsmannen, JO, har vid flera tillfällen kritiserat kommunen för långsam handläggning. Att kommunen har för få handläggare är inget skäl för att handläggningstiden enligt plan- och bygglagen inte ska följas. JO har även uttalat att det faktum att den bygglovssökande medger att handläggningstiden om tio veckor får överskridas inte heller medför rätt för kommunen att göra så, se JO 2015/16 dnr 5738-2013 och JO beslut 2014-02-11, dnr 1016-2013.

Lagrådsremissens huvuddrag

Förslaget ska ge ytterligare incitament för byggnadsnämnder att hålla föreskrivna tidsfrister. Regeringen föreslår att lagändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2019.

Avgiftsreduktion

Regeringens bedömning är att det bör införas ett system med avgiftsreduktion när tidsfrister överskrids för beslut i ärenden om lov och förhandsbesked samt startbesked efter anmälan.

Kravet på att handläggningen ska ske skyndsamt ska kvarstå. Tidsfristerna ska dock förändras och börja löpa när ansökan kommer in till nämnden, det vill säga inte som i nuvarande lagstiftning som stadgar att tidsfristen ska börja löpa när en komplett ansökan kom in. Förslaget innebär att Byggnadsnämnden ska meddela sitt beslut om lov eller förhandsbesked inom tio veckor från den dag ansökan kom in till nämnden eller den senare dag då ytterligare underlag kom in till nämnden från sökanden på hans eller hennes initiativ. Om nämnden inom tre veckor förelägger sökanden att avhjälpa en brist i ansökan ska tidsfristen räknas från den dag då bristen avhjälptes. Det ska gå att förlänga den ursprungliga tidsfristen en gång med tio veckor om det är nödvändigt med hänsyn till handläggningen eller utredningen i ärendet.

I anmälningsärenden ska byggnadsnämnden meddela sitt beslut om startbesked inom fyra veckor från den dag då anmälan kom in till nämnden eller den senare dagen om sökanden inkom med ytterligare underlag till nämnden på hans eller hennes initiativ. Nämnden ska inom tre veckor begära komplettering om sådan är behövlig. Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet får den ursprungliga tidsfristen förlängas en gång med högst fyra veckor.

Information till sökanden

När en ansökan om lov eller förhandsbesked eller anmälan inkommer till byggnadsnämnden ska nämnden informera sökanden om vilka tidsfrister som gäller för beslutet som ärendet avser. Nämnden ska alltså informera sökanden om när ansökan eller anmälan kom in till nämnden och när tidsfristen för beslutet går ut. Vidare ska framgå att tidsfristen kan ändras och förlängas om vissa förutsättningar är uppfyllda. Sökanden ska också få information om att avgiften som hon eller han ska betala kan reduceras om tidsfristen för beslutet överskrids. Hur beslutet kan överklagas ska också framgå av informationen.

Hur mycket ska avgiften reduceras?

Det föreslås att om en avgift tas ut för handläggningen av ett ärende om lov, förhandsbesked eller anmälan för startbesked ska avgiften som huvudregel reduceras med en femtedel för varje påbörjad vecka som den föreskrivna tidsfristen överskrids. Undantag görs för om expropriationsfråga föreligger eller om ett planarbete pågår.

Invändningar mot förslaget

Flera remissinstanser har avstyrkt förslaget med avgiftsreduktion när tidsfrister överskrids. Det har bland annat ifrågasatts om det verkligen finns ett behov av reglerna när majoriteten av landets byggnadsnämnder kan handlägga de flesta av sina ärenden inom föreskrivna tidsfrister. Vissa remissinstanser har invänt att avgiftsreducering utgör ett oacceptabelt ingrepp i kommunernas rätt att via avgift finansiera delar av byggnadsnämndens uppgifter. Det har även ifrågasatts om problemet med långa handläggningstider verkligen löses då överskridandet ofta sägs bero på att det föreligger brist på anställningsbar kompetens, vilket inte skulle lösas genom föreslagna regler. Vidare har ifrågasatts varför reduktionsavgift ska införas på plan- och byggområdet när långa handläggningstider även finns inom andra områden.

Ytterligare argument som framförts är att det finns risk för att kvalitén på handläggningen äventyras. Är tidspressen för stor kan det bidra till sämre beslutsunderlag och fler överklaganden. Det kan även innebära en ökad administrativ kostnad om byggnadsnämnden ska informera om vilka tidsfrister, mer än nuvarande informationskrav, som gäller för ärendet.

Angelägen åtgärd

Av Boverkets rapport framgår att var femte kommun som varit med i undersökningen inte klarar att handlägga majoriteten av sina ärenden inom de tidsfrister som uppställts i PBL. I anmälningsärenden enligt PBF är det var sjätte kommun som inte kan hålla angivna tider. Att ärenden inte utreds tillräckligt snabbt påverkar effektiviteten och försvårar byggandet för företag och enskilda. Det innebär att det tar längre tid att bygga till exempel bostäder och kostnaderna ökar. Regeringen anser därav att det är angeläget att åtgärder vidtas för att korta handläggningstiderna.

Modellen med avgiftsreduktion har bedömts vara ett relativt enkelt sätt att skapa incitament för att hålla i lag angivna handläggningstider. Systemet kräver inte att en tillsynsmyndighet inrättas och invändningen att det finns problem inom andra områden kan inte utgöra ett skäl för att försöka förändra ett annat område som kan förbättras. Om ledtider i byggprocessen kan kortas ner skapas ekonomiska fördelar för företag verksamma inom bygg- och fastighetsbranschen. Förslaget skulle även gynna enskilda som ansöker om lov, om förhandsbesked eller anmäler en åtgärd för startbesked. För det fall tidsfristerna inte kan hållas får den som drabbas av lång handläggningstid i vart fall viss kompensation för förseningen.

För att inte kvalitén på besluten ska äventyras vid införandet av avgiftsreduktion ska myndigheten få tillräcklig tid för att handlägga ärenden samt ha verktyg för att kunna bedöma om ingivet underlag är tillräckligt för att kunna pröva ärendet. Det ställer krav på att ny reglering tydligt anger när en tidsfrist börjar att löpa, när den slutar samt under vilka omständigheter en tidpunkt för beslutet kan ändras. Regeringen anser att det genom sådana förändringar skapas ett mer effektivt system som innebär att kvalitén på besluten inte äventyras.

Avslutande kommentar

I samband med nya PBL 2011 infördes en handläggningstid om tio veckor med möjlighet till tio veckors förlängning. Det finns ingen sanktion om byggnadsnämnden inte håller sig inom handläggningstiden. Det är därför enligt vår uppfattning på tiden att en sanktion införs eftersom det är märkligt att ha en frist men ingen sanktion om fristen inte hålls. Regeringen har nu valt att komma med ett förslag om avgiftsreduktion, vilket är välkommet då det ger en lägre bygglovsavgift om kommunen inte handlägger inom rätt tid. Det viktiga för en bygglovssökande är dock inte att bygglovsavgiften är så låg som möjligt utan att ett beslut kommer så snabbt som möjligt. Förhoppningsvis kommer risken för avgiftsreduktion att leda till att handläggningstiderna hålls. Orsaken till problematiken med långa handläggningstider har varierat men i flera JO-avgöranden har kommunen angivit att kommunen har begränsade personalresurser och en avgiftsreduktion kommer kanske inte att leda till att fler handläggare anställs men fler handläggare behövs för att avgiftsreduktion inte ska behöva tillämpas.

Den för bygglovssökanden viktigaste åtgärden i förslaget är att det regleras att det är ankomstdagen eller den senare tid när kompletterande handlingar inkom som blir avgörande istället för när byggnadsnämnden bedömer att ärendet är komplett. Det minskar risken för skönsmässiga bedömningar om när ärendet är komplett eller inte och bygglovssökanden har lättare att förutse när ett beslut om bygglov kan komma om handläggningstiderna hålls.

Sammantaget är vår bedömning att fördelarna med en sanktion om byggnadsnämnden inte följer de i PBL angivna handläggningstiderna överväger de nackdelar som föreligger.

Det som nu återstår att se är om lagrådsremissen leder till en lagändring.